Vijesti iz svijeta medicine - Vijesti Štampa El. pošta

VASINGTON - Televizija moze negativno da utice na san kod dece, izazivajuci kosmare ili nesanicu, navodi se u najnovijoj studiji, objavljenoj u medicinskom casopisu "Pediatrics". Deca koja suvise gledaju televiziju imaju poremecen san, teze se uspavljuju, manje spavaju i imaju nocne more, smatraju naucnici.
   "Prisustvo tv prijemnika u decijoj sobi predstavlja vazan faktor za poremecaj sna", dodaju istrazivaci sa medicinskog fakulteta u Rod Ajlendu. Prema studiji, 26 odsto od 495 ispitanih malisana izmedju cetiri i ndeset godina ima televizor u sobi. Ispitana deca u proseku gledaju 2,07 sati televiziju dnevno tokom radne nedelje, a tokom vikenda 2,85 sati dnevno. U studiji se navodi da su roditelji samo u 2,6 odsto slucajeva priznali da njihova deca gledaju televiziju u krevetu ili imaju potrebu da je gledaju pre spavanja. Naucnici dodaje da 15,6 odsto dece dva puta nedeljno zaspi uz upaljeni ekran.Velika vecina roditelja (89,9 odsto) smatra da gledanje televizije pre spavanja ne utice negativno na san, dok 6,5 odsto misli suprotno, a samo 8,8 odsto priznaje da deca imaju kosmare zbog gledanja tv programa. "Sve u svemu, osobe zaduzene za brigu dece kao na primer u porodicnim savetovalistima treba da budu upozoreni na vezu izmedju televizije, posebno kad je prijemnik u spavacoj sobi, i poremecaja sna kod skolske dece", zakljucuju naucnici.

VASINGTON - Nekoliko sati vezbanje nedeljno je dovoljno da se kod zena smanji opasnost od stvaranja kamena u zuci, navodi se u studiji, objavljenoj u americkom medicinskom casopisu "New England Journal of Medicine". Prema toj studiji, dovoljno je dva do tri sata rekreacije nedeljno da bi se za 20 odsto smanjila opasnosti od te vrste bolesti. Ekipa profesora Majkla Lecmana (Micael Leitzamnn) je posmatrala tokom deset godina grupu od 6.000 zena. U studiji naucnici navode da je takodje vazno kontrolisati telesnu tezinu, jesti ishranu bogatu vlaknima i unositi velike kolicine vitamina C. Oko 15 odsto odraslih Amerikanaca ima problema sa kamenjem u zuci.

PARIZ - Lek kojim ce moci da se sprece infekcije respiratornih organa kod odojcadi, bice od polovine septembra u prodaji u zemljama Evropske unije (EU), saopstila je americka firma Abot (Abbott). Lek "palivizumad" koji ta firma prodaje pod nazivom Sinagis (Synagis), pojavice se sada i u zemljama EU. Taj lek kod odojcadi sprecava infekcije respiratornih organa koje izaziva virus VRS, a on se koristi u obliku injekcije, u periodu kada je i prisutan virus VRS, obicno od novembra do aprila.

VASINGTON - Ishrana na bazi zitarica, kao sto su hleb ili pirinac, smanjuje za trecinu mogucnost pojave koronarnih oboljenja, rezultati su studije nedavno objavljene u casopisu "American Journal of Clinical Nutrition". Istrazivanje koje je u periodu od 10 godina sprovedeno na vise od 75.000 zena, pokazuje da su kod zena koje su dnevno jele oko dve i po porcije zitarica, smanjeni za 30 odsto rizici od srcanih oboljenja, u odnosu na ostale osobe. Naucnici sa bostonskog univerziteta Harvard istakli su da bi zene koje nikada nisu pusile ili nisu gojazne, mogle da smanje rizik od tih oboljenja uvodeci zitarice u ishranu. Neimenovani portparol Americkog dijetetskog udruzenja Robin Flips (Robyn Flipse) ocenio je da ta studija omogucava bolji izbor namirnica kako bi se smanjili rizici od koronarnih oboljenja.

VASINGTON - Americki istrazivaci su izumeli pamucni tekstil u kojem se nalazi proizvod koji ubija patogene bakterije, inace izazivace neprijatnih mirisa, saznaje Frans pres u Americkom hemijskom udruzenju. Proizvodnja te vrste tekstila bi mogla da pocne najkasnije za sest meseci, rekao je Dzefri Vilijams (Jeffrey Williams) iz drustva "HaloSource", cije je sediste u Sijetlu. Taj novi baktericidni proizvod moci ce da se koristi kako u bolnicama, hotelskim vesernicama, tako i za sportsku odecu, carape, dukseve i maramice. Zahvaljujuci tom proizvodu na kojem je radio istrazivac sa univerziteta Kalifornija-Dejvis, Gang San (Sun), mikrobicid je nakalemljen na vlakna celuloze, a proizvod ubija bakterije, neke viruse i razlicite vrste gljivica smanjujuci nezeljene mirise. Vilijams je istakao da se salmonela, bakterije eserihija koli i stafilokoke "veoma brzo ubijaju" u dodiru sa tim vlaknima. "Mozemo da pokazemo smanjenje za milion puta salmonele u roku od dva minuta", objasnio je on, dok ostali tekstili koji su se do sada proizvodili, slabije smanjuju prisustvo bakterija izmedju 20 minuta i nekoliko casova. bEfikasnost proizvoda se vemenom smanjuje, ali se tkanina moze obnoviti jednostavnim pranjem u rastvoru hlora.

VASINGTON - Odstranjivanje jajnika smanjuje mogucnost pojave raka dojke kod zena sa mutiranim genom BRCA1, istice se u studiji koja je nedavno objavljena u casopisu Nacionalnog instituta za rak. Ta operacija smanjuje za 70 odsto mogucnost pojave raka dojke kod tih zena, preciziraju americki naucnici.
   "Ovo je prva studija koja pokazuje interes za hirursko priblizavanje kako bi bili smanjeni rizici od raka dojke kod zena sa mutiranim genom BRCA1", istice glavni autor studije, Tim Rebek (Rebbeck). Naucnici su tokom 10 godina pratili grupu od 122 zene sa mutiranim tim genom i koje imaju predispoziciju da pre 70. godine dobiju rak dojke. Te zene koje su na pocetku istrazivanja imale 37 godina, podeljene su u dve grupe, a prvoj grupi zena (43) izvadjeni su jajnici. Nakon dve godine, istrazivaci su konstatovali da je kod zena bez jajnika za 70 odsto bila smanjena pojava raka dojke, nego kod ostalih. Rebek je, medjutim, upozorio da zene tom operacijom ne eliminisu u potpunosti rizike od pojave raka dojke, jer se kod 10 zena, kojima su izvadjeni jajnici, pojavila ta vrsta raka. Naucnici su izvrsili taj eksperiment, jer jajnici proizvode estrogene, zenski hormon koji ima veze sa pojavom ili razvojem raka dojke. "Sada se nadamo da cemo pronaci nacin, bez pribegavanja hirurgiji, da bi dosli do istog rezultata", istice Rebek.

CIKAGO - Fudbaleri postizu slabije rezultate na testovima pamcenja i drugih mentalnih sposobnosti, a moguce je da je takav poremecaj izazvan udarcima u glavu, kojima se izlazu tokom utakmice, navode razne studije, objavljene u SAD. U jednom izvestaju se navodi da je kod oko 39 odsto ispitanih fudbalera-amatera i samo 13 odsto plivaca i atletista zabelezeno da imaju slabije rezultate na testovima mentalnih sposobnosti, kao sto su pamcenje, koncentracija, smisao za organizaciju i usmeno izrazavanje. "Takva otkrica nam pokazuju da je taj poremecaj kod fudbalera,povezan sa povredama glave tokom utakmica", izjavio je profesor Erik Macer (Matser) iz bolnice Svete Ane u Holandiji. Udarci u glavu su relativno cesti zbog sudara igraca kao i zbog sutiranja lopte glavom. U drugom izvestaju se navodi da dva ili vise potresa mozga mogu da uticu na smanjenje kognitivnih funkcija. Prema statistickim podacima, u SAD godisnje se registruje preko 300.000 kontuzija tokom raznih sportskih aktivnosti, bilo kod profesionalaca ili amatera.

VASINGTON - Osobe, koje piju vino u umerenim kolicanama, imaju manje opasnosti od prerane smrti, u odnosu na osobe koje konzumiraju pivo ili uposte ne uzimaju alkohol, navodi se u studiji objavljenoj u casopisu "Arcives of Internal Medicine". Studija je sprovedena u Francuskoj na 36.250 muskaraca izmedju 40 i 60 godina u cilju proucavanja blagotvornih dejstava vina i piva. Naucnici navode da i pivo i vino uticu na smanjenje rizika od kardiovaskularnih bolesti.
   "Uzimajuci u obzirom potencijalne opasnosti uzimanja alkoholnih pica, nasi rezultati pokazuju da nekoliko casa vina dnevno moze da blagotvorno utice na zdravlje, ali to nikako ne treba da predstavlja podsticanje ljudi na konzumiranje alkohola", kaze autor studije Serz Reno (Serge Renaud) iz Nacionalnog instituta za medicinu u Bordou. Kao sto se navodi u preporukama za zdravu ishranu, objavljenim 1995. godine u SAD, "ako pijete alkohol, cinite to u umerenim kolicinama i to tokom obroka", zakljucuje se u studiji.